maandag 17 mei 2010

Een schitterend gebrek. Arthur Japin


'De rede biedt ons vele mogelijkheden tegelijk. De intuïtie kiest daaruit feilloos de beste. Wanneer je dit onthoudt kun je je niet meer vergissen en zul je altijd de juiste keuze maken.'
'Altijd?'
'Altijd!'
'Ook in hartszaken?'
'Daarin juist! Doe toch niet zo onnozel. Ach, het is zo simpel en toch kunnen mensen een heel leven leven zonder het te zien.'
(p. 145-146)

Elk woord dat ik besteed aan Een schitterend gebrek, doet slechts afbreuk aan de pracht ervan. Superlatieven volstaan niet, evenmin als een poging tot het weergeven van de essentie van de roman. Dat ik de wereld om me heen vergeet en nu zonder woorden ben, gebeurt me zelden. Laat dit de standaard zijn voor Nederlandse literatuur van de 21e eeuw.

3 opmerkingen:

  1. 2 september verschijnt er een nieuwe Japin! Veelbelovend: Japin schrijft over de wereld van het Russische ballet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrijf het in mijn agenda, dank je! Laat je weten wat je ervan vindt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem al besteld bij bol. In de hoop dat ik hem dan al een dag eerder heb. En nu duimen dat het congres niet het weekend van 3/4 september is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen