dinsdag 11 mei 2010

Ode aan de bieb


Mijn grootouders kozen op hun bejaarde leeftijd de ideale locatie uit om nog ouder te worden. Niet het bejaardenhuis, welnee. Ze voelden zich stads en hip, dus het werd in 1999 de hoogste toren van Eindhoven, midden in de binnenstad.

Opa vond het heerlijk dat de bibliotheek in de Witte Dame zijn buurman was. Op dinsdag stiefelde hij erheen, nam de tijd en keerde met een stapeltje literatuur weer terug. Niet tot onverdeeld genoegen van oma, die bij tijd en wijle mopperde: "Je zit maar in je boek te kijken!"

Van opa heb ik mijn liefde voor literatuur. We hadden het over Reve, Wolkers en Mulisch. Ook orf ik zijn falend beeldend geheugen. Halverwege De ontdekking van de hemel vroeg ik hem waar het over ging. "Och, 'k weet het niet precies na te vertellen, maar het is heel mooi," repliceerde hij.

Terwijl opa lid van de bieb van Onze Lieve Heer werd, ontdekte ik bij toeval zijn bieb. En dat was een goed treffen. De tijd dat het er muf ruikt, te donker is en je onverhoopt een oude boterham met pindakaas in je geleende boek vindt, is voorbij. De bieb in de Witte Dame is fris als Eindhoven zelf. En sinds kort hebben ze weer een Hermens in het ledenbestand.

6 opmerkingen:

  1. Ik was er deze week ook weer. Ik moet daar vaker komen. Heb herinneringen aan alle locaties die ik heb meegemaakt. Stratumseind, Piazza. Boeken lenen die mijn penvriendin ook las. Platen lenen om ze op te nemen op bandje. Heerlijk! Tweetup?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bieb gaat een leven lang mee en is zelfs bestand tegen moderniteiten. Tweetup goed plan dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat ik ook al op mijn vader ga lijken. Soms moet ik de achterkant van het boek lezen om te weten waat het ook al weer over gaat! Leuk verhaaltje Nicolien! Herkenbaar en confronterend!Wills

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja tante, duidelijk een familiekwaal. Eén voordeel: je kunt steeds dezelfde boeken opnieuw lezen als je toch vergeten was waar het over ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal me niet in deze discussie mengen.
    Mooi stukje Nicolien, in ieder geval voor mij ook herkenbaar hoe jouw opa las!
    Wat ik moeilijk vind is je de tijd gunnen om te lezen. Daar gebruik ik de vakantie voor.
    Doeg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel! Leuk al die reacties van de tantes. Ander familiekenmerk is dat we weinig rust nemen om eens een boek te lezen. Ik hoop dat je snel vakantie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen