woensdag 17 juni 2009

Meester van de zwarte molen (Krabat). Otfried Preussler


Deze klassieker uit de jeugdliteratuur stond al een poos op mijn lijst 'zeker te lezen'. Sterker, dit boek was ooit het begin van een voorleesproject voor het slapen gaan. Steevast viel ik na een halve pagina in slaap en dat terwijl ik het verhaal bloedstollend spannend vond.


Voor Perron 500 een nieuwe poging, jaren later. Nieuwste druk, maar aan de omslag en uitgave is sinds het verschijnen in 1971 niks veranderd. Binnen vijf minuten ben ik al niet meer los te wrikken uit het boek. In vlotte vaart neemt Preussler me mee in het leven van Krabat, de molen, de Meester en de elf andere molenaarsleerlingen. 

Jeugdliteratuur. Voor een volwassene geen kinderachtig boek. Preussler schrijft met intelligentie en schat zijn lezers hoog in. "De keurvorst van Saksen had het landlopen verboden, maar gelukkig keken de rechters en andere plaatselijke autoriteiten niet zo nauw" (p. 8).



De meester van de zwarte molen is een boek over goed en kwaad, over wilskracht en vertrouwen. Laat je niet verleiden, blijf oprecht en vertrouw op het goede. De weg van de minste weerstand leidt tot het kwaad. Om de weg naar het goede te volgen, is grote wilskracht nodig. En dat wilskracht te leren is, bewijst Krabat.

2 opmerkingen:

  1. Dit boek had de griffel der griffels mogen verdienen. Hoewel, brief voor de koning van Tonke Dragt is eigenlijk ook wel een heel goed boek. Iets voor een volgende keer om te lezen op het perron?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, nu niet alles weggeven vóór ons perronneke hoor... Tonke Dragt heb ik overigens ook nog niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen