dinsdag 21 juli 2009

De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen. Samengesteld door Joost Zwagerman


Mijn boekenkast kent een plank voor Speciale Boeken. De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen is een prominente, alomtegenwoordige bewoner van die plank.

In de Nederlandstalige literatuur is het korte verhaal een ondergeschoven kindje. Tegen beginnend schrijvers wordt gezegd: "Ach, schrijf eerst maar eens een kort verhaal. En als je dat kunt, probeer een dunne roman..." Alsof het schrijven van een kort verhaal de opmaat is naar een roman. Het is juist omgekeerd.

In de Amerikaanse literatuur is de short story een gewaardeerd genre. Less is more. Voor uitweidingen en versierselen is geen plaats. De kunst schuilt erin dat met weinig woorden een volledig verhaal wordt verteld. De schrijver kan snel een beeld scheppen van de hoofdpersonen, omgeving en thematiek. Hij weet de lezer in korte tijd te vervoeren, te raken. 

Ik waardeer het genre korte verhalen én het werk dat Zwagerman voor me heeft verricht. Een prachtige bloemlezing van de beste korte verhalen die onze Nederlandstalige literatuur heeft voortgebracht. Zo lees je nog eens schrijvers die we allang vergeten zijn. Wat dacht je van Heere Heeresma? In mijn beeld vergeeld, in Een winkelier keert niet weerom springlevend en hilarisch. Ik ga ze lezen, alle 250. Wat een rijkdom in mijn boekenkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten